fredag 30. juni 2017

Tilgjengelighet og forbruk hører sammen.

En av de hyggelige tingene å gjøre på varme dager, er å lage espresso. Vi bruker en enkel kanne som settes på komfyren, og dampkoker kaffen.

Jeg har fått det rådet å legge kaffen i fryseren, for å beholde den fersk så lenge som mulig. Det er jo fornuftig, men så oppdaget jeg kaffe fra 2015 i fryseren.

Så i år har jeg droppet å fryse kaffen. Og hva skjer, jo, den blir drukket opp på et blunk. Jeg har allerede fått ladning nummer to!

Forklaringen er såre enkel. Tilgjengelighet. I skapet med kaffe er espressoen mye mer tilgjengelig enn i fryseren. Dessuten gir det et annet signal å putte noe i fryseren. Da skal det jo lagres en stund.

Så, ikke mer frysekaffe i sommer!




6 kommentarer:

  1. Når en legger ting i fryseren går noen av de i glemmeboken.
    Det vet jeg alt om ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er underlig det der :-)

      Slett
  2. I fryseren kan ting bli glemt, og det er jo trist å la espressoen gå til spille.

    SvarSlett