mandag 17. mars 2014

På kurs i strikkedesign.

Lørdag og søndag brukte jeg store deler av dagen til å være på kurs i strikkedesign. Det har jeg gledet meg til lenge, og kurset stod absolutt til forventningene!

Vi har faktisk ikke strikket så mye. Mestparten av tiden gikk med til å gjøre forarbeid til et nytt strikkeprosjekt. Det vil si, måltaking og matematikk. Jeg liker å jobbe med tall, så det var helt greit. Dessuten ser en veldig tydelig den direkte forbindelsen mellom tallene og det ferdige produktet. I tillegg lærte vi om prosessen rundt, hvis en skulle ønske å selge et design.

Kurset ble arrangert gjennom Oslo Fylkeshusflidslag, og kursholderen var designer Linda Marveng. Vi fikk se hvordan hun hadde arbeidet med noen av sine design, utfordringer underveis og hvilke løsninger hun valgte. Det var spennende! Og så var deltakerne en gjeng med svært hyggelige damer, så vi hadde det veldig moro.

Nå begynner jeg å se konturene av oppskriften til et plagg jeg har tegnet for en tid tilbake, så det er i grunnen bare å sette i gang. Hvor smart det egentlig er å starte et nytt strikkeprosjekt akkurat nå, er en annen sak. Jeg har jo et uferdig liggende, og senebetennelse i en hånd.......

En strikkeprøve. Vi har lært om hvor viktig den er for et godt resultat.

8 kommentarer:

  1. Det må have været et spændende og givende kursus - rigtig god idé, når du er så glad for at strikke. Nu skal senebetændelsen bare væk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var spennende! Jeg håper virkelig senebetennelsen gir seg snart :-)

      Slett
  2. Det var nok ett spennende kurs og så artig å lære nye ting sammen med andre.

    God mandag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi hadde mye moro underveis :-)

      Slett
  3. Det hørtes spennende ut! Strikkeprøve har jeg til dags dato aldri laget, men jeg forstår verdien av den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skjønner nå at jeg burde lage strikkeprøver oftere :-)

      Slett
  4. Så artig dette høres ut:)...jeg har heller aldri laget strikkeprøve,og noen ganger går det derfor ikke helt etter planen,men oftes blir det bra:)

    SvarSlett