fredag 31. mai 2013

Interessant på kurset Kvinner i tiden.

I dag har jeg vært på "Norges største inspirasjonskurs for kvinner i arbeidslivet" i følge Kvinner i tiden. Det var både spennende, interessant og til ettertanke.

Goodibag til alle deltakere.
Å høre toppsjefen i HP Norge, Anita Krohn-Traaseth, fortelle om sine valg som førte dit hun er nå var veldig spennende. Hennes måte å tenke på og ta ansvar på.

Det var også sterkt å høre Amal Aden fortelle om sin bakgrunn fra Somalia, hvordan hun har kjempet, og fortsatt kjemper for å få lov til å være den hun er. På tross av stadige drapstrusler står hun på for å bane vei for flere kvinner i samme situasjon. Hennes svært konkrete erfaring av et liv hvor likestilling er et ikke-tema, gir et nytt perspektiv på vår norske debatt om temaet.

Harald Rønneberg hadde, som forventet, en humoristisk innfallsvinkel til sitt foredrag. Det var både morsomt og lærerikt å høre hans tanker om valg, frykt og mestring.

For meg var det likevel Margreth Olin og Geir Lippestad som gjorde sterkest inntrykk. På hver sin måte satte de begge menneskeverd på dagsorden. Hvilke verdier som ligger i bunn av våre valg og handlinger.

Det har vært en inspirerende dag. Oslo konserthus var fylt av kvinner på kurs. De fleste i aldersgruppen 40-55 år. Nærmere 1500 til sammen. Hele programmet var "skreddersydd" for dette publikummet. For min egen del kjente jeg litt på at dette kanskje var litt for tilpasset, samtidig som jeg likte å være der. Det var noe med koblingen mellom goodibags, fag og kvinner i arbeidslivet som jeg strevde litt med å sette i sammenheng.

Men som sagt, absolutt en inspirerende dag.

Hurtigsvarspremie.


4 kommentarer:

  1. Det var sikkert en interessant kurs. Alltid inspirerende å høre på foredrag :-)

    SvarSlett
  2. Det lyder meget spændende - en inspirerende dag i Oslo konserthus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt med en sånn dag av og til :-)

      Slett