fredag 7. september 2012

Fra ullsokker til lue.

En favoritt blant ullsokkene har blitt slitt hull på. Jeg vurderte å stoppe dem, mens fant ut at det kunne være spennende å se om de kunne bli til en lue.

Bretting av sokkens "hals" under sying.
Jeg ønsket å klippe opp fra baksiden av sokken, ned til helen først, og deretter fram til tåa. For å unngå for mye rakning, valgte jeg å sy tre-stings-siksak før klipping. Det krever noe bretting underveis siden sokken fortsatt er "lukket".

Høyre sokk før klipping fra undersiden.
Venstre sokk helt åpen.
Toppen av lua sydd sammen.
Når sokken var helt åpen, la jeg øverste del sammen rett mot rett, og sydde med elastisk søm på hver side. Deretter måtte nederste del klippes til noe, og da tegnet jeg først opp hvor sømmen skulle gå, og sydde siksak før klipping.

Sårkanten langs nedsiden av lua ønsket jeg å dekke til, og valgte hekling i stedet for kantbånd eller lignende. Garnet er en god del tykkere enn det som er brukt i ullsokkene, og dekker fint. Heklekanten består av staver. I tillegg er knytebåndet heklet av luftmasker og fastmasker.

Lua sett fra siden.
Lua sett bakfra.

Til slutt heklet jeg et bånd av luftmasker. Båndet ble dratt gjennom toppen avlua fra innsida. Endene av båndet knøt jeg sammen og festet i midten av "toppen" så det ble som en rosett.





Rosett i toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar